پتینه کاری ساختمان – آموزش پتینه کاری

چهار شنبه 10 شهريور 1400
ن : علیرضا

پتینه کاری ساختمان – آموزش پتینه کاری

پتینه کاری ساختمان – آموزش پتینه کاری

پتینه کاری چه کاربردی دارد؟ مهم ترین کاربرد پتینه، زیباسازی سطوح و اشیاء است. همچنین پتینه میتواند جایگزین مناسبی برای رنگ‌های ساختمانی مثل بلکا و مولتی کالر باشد. به دلیل بافتی که پتینه دارد، می‌تواند در برابر رطوبت، عایق مناسبی باشد. پتینه نسبت به رنگ های روغنی و پلاستیکی ماندگاری بالاتری دارد. همین امر موجب شده تا در بسیاری از محل هایی که ماندگاری رنگ مورد نیاز است، کاربرد داشته باشد. با کمک این پوشش می توان سقف خانه را نیز مرتفع تر نشان داد.

پتینه باعث ایجاد فضای پر نشاط و گرم در محیط می‌شود. در بعضی موارد از پتینه برای انجام کهنه کاری یا همان عتیقه نمودن سطوح و اشیاء استفاده می‌نمایند. پتینه را می‌توان بر روی سطوحی مثل مس، سنگ، فلزات و اثاثیه چوبی اجرا کرد. در پتینه کاری هنر و خلاقیت حرف اول را می‌زند به همین دلیل در بسیاری از کارهای هنری و خلاقانه از پتینه استفاده می‌شود.

پتینه برای تمامی محیط‌ها قابل استفاده است. بسیاری از افراد از آن برای طراحی داخلی اداری و یا شرکت استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد در خانه‌‌های لوکس از آن بهره می‌برند و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد.   

 

پتینه چیست؟

پتینه کاری روی دیوار چیست؟ پتینه در لغت به معنای کهنگی و زنگار است. ولی در اصطلاح رنگ کاری ساختمان، به عنوان سبکی از کار نقاشی ساختمان در نظر گرفته می‌شود. با انجام پتینه کاری، سطح کار حالت کهنگی و رنگ و رو رفتگی می‌گیرد.

امروزه با روی کار آمدن متریال های جدید و همچنین سبک‌های کاری متنوع، که به مجموعه رنگ های دکوراتیو و پتینه اضافه می‌شود، می‌توان جلوه‌های مدرنی به سطح کار بخشید. بازی و ترکیب رنگ‌ها و استفاده هوشمندانه از آنها برای خلق طرح‌های سه بعدی، جزئی از هنر پتینه کاری است. انسان‌های خلاق با هنرهایی مانند پتینه کاری، گچکاری و حتی کناف کاری، اشکال جدیدی را با القای حس سنتی و کلاسیک بودن ایجاد می‌کنند.

 

مواد و لوازم پتینه چیست؟

مواد مورد نیاز تا حد زیادی به طرح و سبک پتینه در دست اجرا بستگی دارد. به طور کلی پتینه از دو بخش طرح و رنگ تشکیل شده است. مواد و لوازم مورد نیاز عبارتند از:

  • انواع رنگ
  • ماژیک
  • کاتر
  • پرایمر
  • تکه های پارچه، اسفنج  و پلاستیک
  • انواع شابلون
  • چسب چوب و نقاشی
  • قلم مو، برس و غلطک رنگ
  • بتونه یا خمیر مخصوص پتینه
  • سینی رنگ

بعضی از هنرمندان برای ایجاد بافت‌های برجسته، از انواع ریزدانه‌ها مانند پودر سنگ، سیمان، خاک نسوز، الیاف و ... برای زیبایی کار استفاده می‌کنند.

 

آموزش پتینه کاری روی دیوار

یکی از جالب‌ترین تکنیک‌ها در تغییر دکوراسیون، کاربرد پتینه روی دیوار می‌باشد. کاربرد پتینه روی دیوار علاوه بر زیبایی ظاهری به رفع عیوب احتمالی دیوار نیز کمک می‌کند. برای این که یک بافت زیبا بر روی دیوار اتاق شما نقش ببندد، می توان از تکنیک پتینه کاری با پارچه، اسفنج، رنگ برداری، راه راه کردن و ایجاد بافت روی دیوار استفاده کرد.

قبل از بکارگیری هر تکنیک ابتدا سطح دیوار را با رنگ موردنظر به صورت یکدست رنگ آمیزی کنید. بعد از خشک شدن رنگ زمینه میتوانید طراحی را شروع کنید.

تکنیک پتینه کاری با پارچه

از یک پارچه بدون پرز ، به اندازه یک مستطیل به ابعاد 15 در 20 سانتی متر برش بزنید.

 دو طرف پارچه را لوله کرده و به رنگ دلخواه و متضاد رنگ زمینه، آغشته کنید.

 پارچه را به سرتاسر دیوار بکشید.

 پارچه باید به صورت وردنه کشیده شود تا اثری زیبا خلق کند.   

تکنیک پتینه کاری با اسفنج

برای ایجاد طرح، اسفنج را به رنگ متضاد زمینه آغشته نمایید.

رنگ های اضافه اسفنج را با روزنامه بگیرید.

اسفنج را به صورت ضربه‌ای به دیوار بزنید.

اکنون از طرح‌های زیبا و ابتکاری خود بر روی دیوار لذت ببرید.

 تکنیک رنگ برداری

برای اجرای این تکنیک، دیوار را به طور کامل رنگ آمیزی کنید.

بهتر است از رنگی استفاده شود که از حد معمول، کمی رقیق‌تر باشد.

قبل از خشک شدن کامل دیوار، با یک پارچه نخی مچاله شده به دیوار ضربه بزنید.

نیازی به کشیدن پارچه نیست فقط ضربه بزنید و از پاک شدن رنگ و جای ماندن جای پارچه اثری مهیج ایجاد کنید.

سرعت عمل در این تکنیک بسیار مهم و کلیدی است زیرا قبل از خشک شدن رنگ، باید رنگ‌های اضافی پاک شود.

تکنیک راه راه کردن دیوار

 یکی از تکنیک‌های محبوب پتینه، راه راه کردن دیوار است.

ابتدا مرکز دیوار را پیدا کرده و از خط وسط، دیوار را به نوارهای هم اندازه تقسیم کنید.

نوارها را یکی در میان رنگ کنید.

با رنگ متضاد، نوارهای رنگ نشده را با دقت رنگ‌آمیزی کنید.

رنگ نباید به نوارهای کناری وارد شود.

در این تکنیک، همخوانی رنگ‌ها بسیار اهمیت دارد.

این تکنیک مناسب کل دیوارهای یک اتاق نیست. اگر به صورت تک دیوار استفاده شود زیباتر است. 

تکنیک ایجاد بافت روی دیوار

اکنون نوبت ایجاد یک بافت زیبا با هنر پتینه کاری روی دیوارمی رسد. برای بافت دارشدن و شکل گرفتن پتینه روی دیوار می توان از روش‌های مختلف مثل خمیر پتینه یا ترکیب روغن الیف، پودر مل، رنگ و آب، یک خمیر به غلظت ماست درست کنید و طرح دلخواه را روی دیوار پیاده نمایید.

 

آموزش پتینه کاری مدرن و حرفه ای

امروزه پتینه کاری مدرن در بین علاقه‌مندان بسیار رایج شده و هر روز، روش‌های جدیدی برای اجرای طرح‌های پتینه کاری مدرن به کار گرفته می‌شود. پتینه کاری مدرن به رنگ یا طرح خاصی محدود نمی‌شود و از هر روش و موادی می‌توان استفاده کرد تا جلای خاص روی سطح مورد نظر ایجاد شود.

کاربرد‌های این هنر مدرن بسیار طیف گسترده‌ای دارد و می توان آن را روی سطوح مختلف، از چوب گرفته تا شیشه اجرا کرد. با توجه به معماری های جدید و قدرت سفارشی سازی بالا، استفاده از سبک مدرن بسیار رواج پیدا کرده است.

شروع هر پتینه کاری مستلزم تهیه مواد اولیه کار و ایجاد یک زیرساخت مناسب برای شروع رنگ آمیزی و خلق یک هنرزیبا است. در مرحله بعد جایی را که تصمیم دارید، پتینه کاری انجام دهید، با قلم مو و چسب چوب مسطح کنید. وقتی چسب به حالت نیمه خشک درآمد، با خمیر مخصوص روی محل مورد نظر بکشید و با کاردک کل سطح جسم را با خمیر بپوشانید. به کمک شابلون و یا حرکات دست، می توان نقوش بسیار زیبا بر روی آن ایجاد کرد.

آموزش پتینه کاری کلاسیک

هدف پتینه کاری‌ کلاسیک، ایجاد جلوه های سنتی و نوستالژی است. از این نوع پتینه کاری در آنتیک نمودن اکثر لوازم و اجسام خانه می‌توان بهره برد. برای این منظور از برجسته کاری‌ هایی با ورق‌های طلا، مس، برنج و برنز استفاده می‌شود.

برای هموار کردن سطوح چوبی، سفالی و حتی بخش‌هایی از کاغذ دیواری برای کشیدن طرح‌های پتینه کاری از روغن مخصوص شاپان کاری استفاده می‌کنند. با استفاده از این سبک، امکان تغییر و هماهنگ کردن لوازم و دکوراسیون منزل برای شما فراهم می‌شود. در سبک کلاسیک بیشتر از رنگ‌های آنتیک و سنگین مثل آبی درباری استفاده می‌شود.

همخوانی این سبک با دکوراسیون فضا و نوع معماری، بسیار حائز اهمیت است. درآخر به خاطر داشته باشید پیاده سازی این سبک، هزینه بر و زمان بر است.

 

 

.

.

.

این متن صرفا یک رپرتاژ آگهی بوده و ما مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و مسئولیت بر عهده سایتی است که لینک آن در داخل مطلب قرار گرفته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: